Nord kap 2007-Dagbog

Drømmerejsen til Nordkap
sommeren 2007

nordkap2007

1. Dag

Så er dagen endelig kommet hvor jeg skal på min drømmerejse.  Jeg skulle med fra Musikhuset kl. 04.15. Vi kørte til Skanderborg Horsens og Vejle, hvor os, der skulle til Nordkap, skulle over i en anden bus som kørte til Fyn, videre til Sjælland, over Øresundsbroen som er 3,5 km bred  og 7 km lang, og endelig var vi i det skønne Sverige. Vi holdt en pause på et hyggeligt spisested i Småland hvor vi fik noget dejligt grilmad. Kørte derefter videre til byen Grenna, hvor der var et madsted og hvor vi så hvordan Polka grise blev lavet. ” Polkagrise ” er rød – og hvidstribede pebermyntestænger. I grenna er der ved indkørslen til byen, opsat en slikke pind i stort format som henviser til Polkagrisene, byens seværdighed.Grenna har ca. 2500 indbyggere,byen er blandt dem som har   bevaret de fleste træhuse , efter krigen i 1837.

Et meget hyggeligt sted, hvor der mellem klipperne som omgav stedet, var anbragt nisser. Kørte videre til Vesterås, en tur på 650 km. I Vesterås var der arrangeret bilræs med en masse flotte biler. Vi ankom til hotellet hvor vi spiste et ret sen aftensmad.
Et rigtigt hyggeligt sted i en skov i Småland, hvor der dufede af dejlig grillmad

Nordcap_2007_4

Her et billede fra Grenna hvor man laver polkagrise, i klipperne udenfor var der anbragt bla.a nisser.

Nordcap_2007_6

2. Dag

VI BESØGTE OGSÅ BYEN KIRONA , I Kirona   der  midnatssol fra 28 Maj til  16 Juli, og jo længere man kommer mod nord og nord for Polarcirklen,  Des længere kan man nyde de  lyse nætter, for byen ligger i den nordlige del af Sverige.

I Marts måned er der ekstra chancer for at opleve nordlyset, det er fordi man er tæt på jordens magnetfelt og byen ligger faktisk   midt i nordlysovalen.Der er desuden et Nordlysobservatorium i byen.

10   % af Kironas befolkning   er samere, dygtige til deres   håndværk, det kan ses på Samergården hvor samerne udstiller deres mange flotte ting, og hvor der er mulighed for at købe de flotte , spændende og særprægede sager. Desuden har man i byen   verdens største underjordiske malmmine som   har  ca. 500 ansatte.

Vi besøgte også Södankylä kirke,den skønneste lille trækirke jeg har set. Kirken er fra   1689. Byen, som ligger i Lapland, er ca. 100 km nord for Polarcirklen. Vi  kørte mod  Stockholm hvor vi  overnattede. Efter at  have spist morgenmad,sejlede vi  mod  Åland, en  tur på 2½  time.

Nordcap_2007_7

3. Dag

Vi  er  nu  ankommet til  Ålandsøerne. Åland  har  ca. 29.000  indbyggere og  i  hovedstaden  Mariehamn er  der 11.400  indbyggere. På  Åland  taler man  svensk, Åland  har  selvstyre,og  har derfor  sit  eget flag,men  Ålandsøerne  er en  del af  FinlandEfter morgenmaden kørte vi til havnen i Roslagen, hvor vi med en lille båd blev sejlet over til en af øerne, en tur på 5 minutter,  Her holdt vi kaffepause. Der vrimlede med gule primula, som er  nationalblomsten overalt, . Efter et besøg i Vardö kirke, sejlede vi tilbage til Roslagen, hvorfra vi kørte til Jan Karlgården, en lille nationalpark, med skønne røde træhuse og boder, og her fik jeg taget et billede af en midsommerstang. Ikke alle midsommerstænger er ens, det afhænger af hvilket område man er i. Vi smagte de skønne Ålnadspandekager. . Derefter kørte vi igen til Mariahamn, og forlod Ålandsøerne, for derefter, med en af Stena Lines skibe, Dansbåten,at sejle til Tuka i Finland. En sejltur på 5 timer, hvor der var ta’ selv bord , der var også dans til et meget kendt svensk dansband, det vakte gode minder til live. Finnerne er ret gode til at danse, men deres foretrukne dans er tango. Da vi nåede land, kørte vi de sidste 170 km til Helsinki, hvor vi boede på Hotel Radison, et virkelig luksushotel.

Nordcap_2007_8

Udsigt fra den lille båd som sejlede os ud på en af øerne.

Nordcap_2007_9

Et skønt hus på Jan Karl gården

Nordcap_2007_10

Nordcap_2007_11

Her er midsommerstangen på Jan Karl gården

Nordcap_2007_12

Der var musik og dans om bord på “Dansebåten”

Nordcap_2007_13

Vi holdt en pause hver 2. time.

Nordcap_2007_14

Hotel Radison i Helsinki

4.Dag

Efter morgenmaden var vi på en rundtur i Helsinki, hvor vi også besøgte et marked. i byen. Derefter kørte vi videre til Tammajars, men inden vi nåede dertil, var vi på en rundtur i byen Jyväskyla.  I Tammajars boede vi på henholdsvis Hotel Sokos og Hotel Alexandra, som lå lige over for den lokale togstation.  Ved siden af hotellet lå der en stor hal, hvor der denne aften var dans og musik for de unge, så der var liv i byen.

5.Dag

I dag skulle vi køre 550 km gennem Finland, hvor der er 187.000 søer, ikke sært at Finland kaldes for de tusind søers land.  Vi  kørte mod byen  Romajemi, hvor vi var så heldige at se 2 elge., der er også bjørne og ulve i Finland. , vi er nu i Lapland og i et område med rener. Her er der, fra November til midt i Januar, totalt mørke hele døgnet, det eneste lys man kan se, er stjernerne og nordlyset.  På vej til Romajemi, besøgte vi ” Klokkemanden ” en ældre mand som boede ude i en skov . Han havde 1500 forskellige klokker, hvoraf den største vejede  5 tons. Der var klokker i alle farver og størrelser, og mens Lassi, sønnen, fremviste nogle af dem, fik vi serveret kaffe med blåbærkage. Efter dette spændende besøg, kørte  vi videre mod Romajemimi, men på vejen  dertil havde vi et ophold ved et spisested. Vi overnattede på Hotel Alexandra

Nordcap_2007_15

Et besøg hos “Klokkemanden” og hans mange klokker

Nordcap_2007_16

Et billede af hovedbygningen, hvor man også havde mulighed for at købe nogle af klokkerne.

Nordcap_2007_17

Her fortæller Lassie om stedet og viser nogle af klokkerne frem

Nordcap_2007_18Nordcap_2007_19

Et hyggeligt spisested i Finland

6. Dag

I dag var vi på besøg på Arktikum, et meget spændende sted med akvarier, udstoppede elge, rener og andre dyr. Vi så også en film fra de forskellige årstider. Derefter kørte vi mod polarcirklen ved byen Salaselko , på denne tur stoppede en flok rener flere gange trafikken når de ville  passere vejen, . På vej mod Polarcirklen, kørte vi et stykke på en landingsbane. Så endelig nåede vi polarcirklen  hvor vi skålede i champagne. . Polarcirklen er 66 grader, 32 nord og 35 syd. Her påstår man at julemanden bor, og det var da også lidt uvirkeligt at stå og høre julemusik og se juleudsmykning her om sommeren. Efter et besøg i Polar centret, kørte vi videre og på vejen var vi inde og se Södakulle kirke. Vi skulle overnatte i Sariska på Hotel Tuntai , hvor vi spiste aftensmad i et samisk kåde, menuen bestod af rensdyrkød, stegt på sten i et åbent ildsted, dertil kartoffelmos, som forret fik vi fiskesuppe, og til efterret rødgrød med fløde. Rensdyrkødsmager virkelig dejligt, og det var et meget hyggeligt sted.

Her nogle billeder fra Arktikum hvor der var en del udstoppede dyr.

Nordcap_2007_20

Dette billede er mig og renen, et meget flot og stort dyr med meget tynde ben.

Endnu et billede af renen

Nordcap_2007_21Nordcap_2007_22

Et sidste billede fra Arktikum.

Efter et spændende besøg på Arktikum, gik turen mod Polarcirklen.

Nordcap_2007_23Så nåede vi polarcirklen og julemandens by.

Nordcap_2007_24

Nordcap_2007_25På polarcirklen skålede vi i champagne

Her nogle billeder fra de lange lyse nætter ved Polarcirklen. I Rovaniemi bor Julemanden, og Rovananiemi er hovedstaden. Rovaniemi, som har ca. 25.000 indbyggere er Laplands hovedstad

Nordcap_2007_26

Nordcap_2007_27

Nordcap_2007_28

7. Dag

Efter morgenmaden kører vi 470 km til byen Sariska.Vi kørte forbi Kekkonen nationalpark, og selv om det lyder lidt utroligt, så langt mod nord, så er der faktisk urskov i denne park. Igen mødte vi flokke af rener, virkelig flotte dyr med deres store gevirer. Først kommer førerrenen, derefter resten af flokken, et imponerende syn. På et tidspunkt var vi 50 km fra den russiske grænse og 300 km fra Murmansk, den største by nord for polarcirklen.Vi kørte videre, hvor vi holdt en pause i en lille bod, hvor en  ældre samisk dame have lavet pandekager til os.. Efter denne herlige spise, kørte vi videre til området Tindro som ligger lige op af den norske grænse til Finmarken.

Vi besøgte en norsk trækirke i Karsjok. Finmarken er på samme breddegrad som Alaska, Grønland og Sibirien, 7 timer og 10 minutter nordlig bredee.

“Mange steder lå der får og lam og græssede lige op af vejen.  Vores norske chauffør som afløste vores danske, tog os med til et dambrug, hvor han fiskede en krabbe op af bassinet. Dette store dyr vejede 5 kg og var 110 cm i diameter. Rart med en lokalkendt, der kunne fortælle meget om området. Derefter kørte vi videre mod Honningsvåg, gennem Honningsvåg tunnelen som er 4 km lang.Vi nåede Honningsvåg   hvor vi skulle overnatte. Vi spiste aftensmad på hotellet, og sent på aftenen kørte vi mod målet, Nordkap, også kaldet Nordkalotten,Vi kørte gennem Nordkap tunnelen som er 7 km lang. Vores norske chauffør stoppede en stykke fra klippen, så vi kunne se den på afstand. Klippen er 3,7 km over Ishavet. Fra klippen er der 1758   km til Nordpolen, et  sted  jeg  også  kunne  tænke  mig at besøge og  opleve. Det var lidt uvirkeligt at vi, kl. 00.30 stod i midnatssol og 16 graders varme. Efter et besøg i Nordkap centret, kørte vi tilbage til Honningsvåg, en tur på 3/4 time, en meget flot tur med lodrette klipper overalt. Det var virkelig en oplevelse endelig at have været ved mit mål  og  min  drømmerejse, Nordkap.

Nordcap_2007_29Her er Runar, vores norske chauffør, med kæmpekrabben

Her nogle billeder fra turen fra Honningsvåg til Nordkap

[robo-gallery id=”2858″]

Så er det lige før jeg er her. Her er jeg, med Nordkapklippen i baggrunden. Det var lige før midnat midnat, men det var lyst og dejligt vejr.

Globussen, Nordkaps vartegn, som står på klippen

Nordcap_2007_35Her 2 billeder af midnatssolen ved klippen

Nordcap_2007_36

Her har jeg taget et billede af Ishavet, som ligger 300 meter nedenfor Nordkap klippen

Nordcap_2007_37

Vi er nu over midnat, og nu går turen tilbage til Honningsvåg efter en pragtfuld oplevelse på Nordkap, det kan slet ikke beskrives, men skal opleves. Her har jeg taget nogle billeder fra tilbageturen

[robo-gallery id=”2844″]

8.Dag

I dag skal vi ikke køre helt så langt, kun 200 km til byen Alto , en by med mange museer, og et observatorium for nordlys, men det var blevet nedlagt i 1926, det kunne ellers have været spændende at se det.  Det blev ikke til så mange udendørs fornøjelser, for det regnede hele dagen.. På et tidspunkt kørte vi forbi en del små huse ved et fiskerleje, og her gik byens koner og vaskede deres gulvtæpper  i søen, meget primitivt. Vi var så heldige at se nogle marsvin i søen. Vi overnattede på Hotel Sika i Alto.

9.Dag

I dag gik turen sydpå mod Narvik. På hele turen så vi syrener som blomstrede. Ved en flod i Norrland ved Tromsö, så vi igen marsvin i floden. Vi besøgte også et samermarked, det var rigtigt sjovt og spændende, og der var mange spændende ting,rensdyrskind og meget andet,og på stedet var der nogle samerhytter som turister kunne leje. På samermarkedet mødte jeg denne skønne mand, og det blev til et par billeder, en rigtig dejlig mand som jeg tit tænker på. Vi fortsatte og holdt en pause hvor vi fik god dansk mad, nemlig frikadeller.  Inden vi nåede til Narvik,  havde vi kørt ad Nordlysvejen langs Skardalsfjorden. Om aftenen tog vi med fjellhejsen op til et bjerg, på toppen af bjerget var der en restaurant hvor vi spiste. Vi var oppe i en højde på 1200 meter, der var ret koldt, men alligevel gik vi en tur, og vi fandt en stor isklump, som vi tog med ind i restauranten og satte den på en tallerken . Vejret var klart da vi kom op på bjerget, men på nedturen var det ret tåget. Fra Narvik er der kun 6 km til grænsen til Sverige.

Nordcap_2007_42

Mig og min samerven

Nordcap_2007_43

Her er vi med dette flotte gevir

Nordcap_2007_44

Her et billede af samerhytterne. Her fik vi serveret frikadeller

Nordcap_2007_45

Endnu et billede af samerhytterne

Her en række billeder fra turen mod Narvik

[robo-gallery id=”2866″]

Her er så et par billeder af fjellhejsen

Nordcap_2007_59

Nordcap_2007_60

Her et billede taget fra fjellhejsen da vi var ca. halvt oppe af bjerget

Nordcap_2007_61

Isklumten som vi fandt på toppen af bjerget

Nordcap_2007_62

Disse billeder er af hotellet som vi boede på i Narvik, nogle billeder som jeg tog tidligt om morgenen

Nordcap_2007_63

Nordcap_2007_64

Nordcap_2007_65

10. Dag

Efter mogenmaden kører vi videre ned gennem Norge. Kører gennem Ishavstunnelen som er 3,2 km lang. og senere gennem Skardalatunnelen. Vi sejlede også gennem Troldfjorden , fra Stokmarkenäs til Svålvär med båden Nordlys,  en sejltur på 3 1/4 time. Det var en imponerende tur. Troldfjorden er 2 km lang og meget smal, og det var et flot syn at sejle langs klipper på begge side,vandfald, og der var en del beboede små øer. Vi sejlede ned i bunden af fjorden, vendte og sejlede ud igen.På et tidspunkt lagde en mindre båd til Nordlys, og nogle af passagererne kom, over på denne båd for at blive sejlet over til en mindre ø for at fotografere ørne. Båden lagde senere til Nordlys igen, og de kom igen om bord. Troldfjorden ligger i øgruppen Lofoten.

Her en lang række billeder fra sejlturen gennem Troldfjorden

[robo-gallery id=”2880″]

Her på dette billede kan man se hvor tæt vi var på land, for jeg har taget en del af båden med

Nordcap_2007_90

Nordcap_2007_91

Her et par billeder af den lille båd som lagde til hos ” Nordlys “, så nogle af passagererne kunne komme ombord for at blive sejlet ud til klipperne for at fotografere havørne

Nordcap_2007_92

Nordcap_2007_93

11.Dag

Efter en lang lys nat, kørte vi om morgenen videre gennem Norge, ialt 400 km. Vi besøgte Grimsögrotten, også kaldet nordens Mont Blanch, her var der et meget stort vandfald, og på toppen af det sad der en trold.  Vi kørte videre til byen Morina. Sejler fra Morina til Hammeroy, en sejltur på 2 timer. På denne sejltur skulle der være mulighed for at se spækhuggere, men desværre så vi ikke nogen. Vi krydser polarcirklen  for 2.gang, og besøgte Polarcentret som ligger på Salltfjellet, 662 meter over havet. Vi kører videre til Henningsvär hvor vi overnatter

Her nogle billeder fra Grimsögrotten og vandfaldet med trolden på toppen.

Nordcap_2007_94

Nordcap_2007_95

Nordcap_2007_96Her et billede af Polarcentret som ligger 600 meter oppe  på Salltfjellet i Norge, det var så 2.gang  vi krydsede polarcirklen

12.Dag

I dag går turen så til Trondheim.

13.Dag

Vi kører videre til Oslo, hvorfra vi, med Stena Saga, skal sejle kl. 19.30. Der var mange med båden, og den var ½ time forsinket. Vi ankom til Frederikshavn næste morgen.Vi kørte ned gennem Jylland, første stop var Århus, hvor Herdis, vores rejseleder, og jeg skulle af.

Dette billede er taget da vi , efter en 12 timers sejltur var i land i Frederikshavn

Nordcap_2007_97

Min drømmerejse er slut, og jeg vender tilbage med gode minder,2 rensdyrskind som hænger på min væg, et antal rensdyr, 3 klokker, en halskæde med rensdyr i, et tæppe med rensdyr på, en samerhytte og meget mere,  men frem for alt, nu har jeg været på Nordkap, og her er beviset på at jeg har været der.

Nordcap_2007_98

Sourvenirs

Nordcap_2007_souveniers_1

Her nogle af de mange souvenirs som jeg havde med hjem fra min drømmerejse

Nordcap_2007_souveniers_2

Globussen, Nordkaps vartegn, købte jeg i Nordkap centret

Nordcap_2007_souveniers_3

Lysestagen her til fyrfadslys, fandt jeg også i Nordkap centret

Nordcap_2007_souveniers_4

Denne søde samerhytte, købte jeg på samermarkedet

Nordcap_2007_souveniers_5

Halskæden her med rensdyr i, købte jeg i boden hos den samiske kvinde som serverede samiske pandekager for os

Nordcap_2007_souveniers_6

Klokkerne her, som nu hænger på min væg, købte jeg hos “klokkemanden” i Finlang

Nordcap_2007_souveniers_7-8

Blandt flere, havde jeg også de her med hjem

rensdyr-right

Renen her som er lavet i papirklip, købte jeg i Polar centret

Nordcap_2007_souveniers_10Tæppet her med rensdyrerne på, fandt jeg i Polarcentret

Nordcap_2007_souveniers_11  rensdyr serviet

I  Finland købte jeg servietterne her, den ene er med noget man finder mange af i Finland, multebærrene, og den

anden er et dyr man tit ser i både Sverige, Norge og Finland, renen.

Nordcap_2007_souveniers_12  Fra “Klokkemanden” i Finland,havde jeg denne serviet med hjem

Nordcap_2007_souveniers_13

Nordcap_2007_souveniers_14På samermarkedet fandt jeg disse 2 rensdyrskind, som  nu hænger på væggen i min stue.

Postkort

rensdyr-smaa

[robo-gallery id=”2903″]

Jeg er begyndt nedtællingen til næste Nordkap rejse i 2009, men denne gang rejser jeg på anden måde

Min næste rejse er også planlagt, denne gang med fly, enten til Nordkap igen eller også bliver det Island

Til Toppen

animationer_vallentine_tilbage

[audio mp3=”http://www.joniesunivers.net/wp-content/uploads/2015/09/george-zamfir-panfløjte.mp3″ autoplay=”true” preload=”auto”][/audio]